În timp ce principalele știri sunt despre protocoale și ”decapitări” la nivel înalt, instanțele judecătorești și unitățile de parchet funcționează în regim de avarie, iar, atenția opiniei publice este, indirect, deviată de la problemele reale cu care se confruntă sistemul de justiție din România.

Așadar, nu se vorbește despre subfinanțarea sistemului de justiție, despre necesitatea dotării cu aparatură modernă a instanțelor și parchetelor, în prezent, echipamentele IT fiind uzate din punct de vedere tehnic și ”moral”, dar au fost dezvoltate numeroase programe informatice la nivelul autorității judecătorești (Ecris, StatisEcris, Intrac, InfoDosar, etc.), pentru evidență statistică, nu pentru degrevarea activității.

Despre asigurarea unui mediu de lucru adecvat care să asigure un nivel ridicat de protecție și securitate a sănătății umane, despre arhivele supraaglomerate de dosare pline de bacterii și ciuperci, despre birourile fără ferestre și lumină naturală, în subsolul sau acoperișul clădirilor, fără mobilier corespunzător desfășurării activității și fără climatizare, în care sunt înghesuiți câte 12-13 grefieri.

Nu se discută despre deficitul de personal cu care se confruntă, de ani de zile, instanțele și parchetele, despre faptul că nu s-a făcut o analiză riguroasă a necesarului de resurse umane la nivel național, cu consecința suplimentării corespunzătoare a schemelor de personal, cu precădere grefieri și nici despre faptul că mai mult de 70% dintre grefieri au o vechime în sistem mai mare de 25 de ani.

Despre faptul că intrarea în vigoare a noilor coduri a venit și cu un transfer de atribuții administrative de la magistrați la grefieri, fără a avea loc și o ierarhizare a funcțiilor, cu modificări de regulamente de ordine interioară prin care au fost ”suplimentate”, însă, atribuțiile acestora, fără a fi avută în vedere și o salarizare direct proporțională cu transferul acestor atribuții.

Toate acestea afectează calitatea actului de justiție, mai ales că sunt dublate de volumul de activitate al instanțelor și parchetelor, în continuă creștere.

Din păcate, însă, Justiția a devenit subiect de prime time news, cu iz de can-can.


3 comentarii

Mesaros Camelia · 13 septembrie 2018 la 6:37

Perfect adevărat. As dori sa vad cum s- ar descurca sistemul judiciar, respectiv instanțele si pachetele fără aportul grefierului? Ce date statistice judiciare ar mai transmite structurile centrale, Ministerul Justitiei, Parchetul general, politicul Uniunii Europene, despre activitatea justiției dacă nenorocitul de grefier ar pornii o revolta spontana, cu pixul jos si pauza creierului . Cu tristețe în suflet remarc o indiferenta totala fata de aceasta importanta categorie din instante si pachete, grefierul cel care este cel mai devotat, responsabil si cel mai obișnuit sa se descurce în orice situatie, cu dotări precare si umilințe maxime. Treziti- va domnilor politicieni, guvernanți, sefi de instituții, va rugam sa nu ne mai ignorati si dati dovada de profesionalism. Grefierul muncește si de cele mai multe ori va mandriti pe baza muncii noastre, însă propulsată cu amendamente si susțineri din partea dumneavoastră sunt cu totul alte categorii din sistem , iar pe noi ne-ati plafonat. Oare e corect ?

Florin · 21 septembrie 2018 la 9:48

Cel mai elegant era sa nominalizați si pers. auxiliar conex ca din câte stiu si ei au un aport la activitatea Instantelor si Parchetelor.Din câte stiu sunt conducători auto care fac munca de grefier de arhivar si de aprod si unde mai pui ca au si acces cu drept de semnătura la predarea dosarelor de urmărire penală….etc!!!

    Catalin Traistaru · 24 septembrie 2018 la 11:57

    Florin, sunt de acord cu tine că, la unele unități de parchet și chiar instanțe, șoferii au și alte atribuții. Însă, așa cum am mai spus-o și cu privire la grefieri care fac din treaba judecătorilor ș.a.m.d. referitor la celelalte funcții, câtă vreme în ROI nu este prevăzut expres, nu putem pretinde. De aceea, nerecunoașterea acestor situații de fapt ne face rău, pentru că, nu se va știi niciodată volumul real de muncă, atâta vreme cât vom face unul treaba altuia. Astfel, o analiză riguroasă a volumului de muncă ar putea contribui la suplimentarea reală a resurselor umane și eliminarea deficitului de personal. Până atunci, nici unul dintre noi nu poate striga că face mai mult. Ar mai fi și o problemă de management aici, poți refuza atribuțiile suplimentare neregulamentare. Să nu mai vorbim că sunt chiar nelegale, în unele cazuri. Așa a fost și când s-a tot vehiculat că avem cu toții același regim de interdicții și incompatibilități, când, în fapt, în 567/2004 prevede că doar „grefierilor le este interzis…”. Trebuie doar să citim, nimic mai mult, faptul că întreaga categorie a personalului auxiliar de specialitate dă acele declarații pe legea nr. 303/2004 (poliție politică, rudenie sistem) nu trebuie confundată cu incompatibilitățile și interdicțiile instituite de lege numai în sarcina grefierului. Asta este realitatea în lege. Îmi pare rău, dar, trebuie să spună cineva lucrurilor pe nume.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *