Suntem martorii unor aberații legislative prin care se încearcă complinirea lipsei acute de personal cu reducerea repausului săptămânal de la 48h la 24h, demonstrându-se, încă o dată, incapacitatea guvernanților de a gestiona, atât resursele financiare, cât și resursele umane.

Inițiatorii acestei propuneri legislative nu au prezentat niciun raport prin care să indice care au fost principalele concluzii cu privire la impactul socioeconomic al măsurilor de transpunere, aceștia rezumându-se doar la o serie de opinii ale unor lucrători din cadrul ITM-urilor, fără ca acestea sa fie şi însușite în mod oficial.

Codul muncii prevede că:

Art. 112

(1)Pentru salariaţii angajaţi cu normă întreagă durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe săptămână.

Art. 120

(1)Munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal, prevăzută la art. 112, este considerată muncă suplimentară.

(2)Munca suplimentară nu poate fi efectuată fără acordul salariatului, cu excepţia cazului de forţă majoră sau pentru lucrări urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori înlăturării consecinţelor unui accident.

Potrivit textelor citate din Codul muncii, munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal este considerată muncă suplimentară pentru toți salariații din România.

Nu însă și pentru grefieri.

Întrucât curțile de apel și parchetele de pe lângă acestea aleg să nu respecte legislația în vigoare, munca prestată de către grefier în afara duratei normale a timpului de muncă, de 40 de ore pe săptămână, nu este considerată muncă suplimentară pe motiv că nu se pontează (de parcă este vina grefierilor că angajatorul nu ține evidența orelor suplimentare). Așadar, munca prestată de grefieri în zilele de sâmbătă sau duminică nu constituie muncă suplimentară și nici muncă în zilele de repaus săptămânal.

Potrivit  Directivei 2003/88/CE privind anumite aspecte ale organizării timpului de lucru, s-au stabilit cerințe minime de securitate și de sănătate pentru organizarea timpului de lucru. Toate studiile arată că orele de lucru prelungite și repausul insuficient (în special pe perioade lungi) pot avea efecte nocive (rate mai mari de accidente și de erori, un nivel crescut de stres și de oboseală, riscuri pentru sănătate pe termen scurt și lung).

Prin urmare, reducerea repausului săptămânal la 24h nu face decât să ajute intrarea în legalitate a angajatorilor din sistemul de justiție care de 16 ani încalcă normele legale în vigoare privind pontarea reală a orelor de muncă efectuate de către grefieri.

Sindicatul National al Grefei Judiciare DICASTERIAL este de părere că propunerea legislativa pentru reducerea timpului de repaus săptămânal nu îndeplinește obiectivele directivei întrucât scopul acesteia este de a proteja și de a ameliora sănătatea și siguranța lucrătorilor. Excluderea voluntară subminează obiectivul directivei, deoarece programul de lucru prelungit afectează sănătatea lucrătorilor.

Un singur lucru este cert: nu este în interesul grefierilor legalizarea muncii în zilele de sâmbătă!

 

*IDentitate profesională!

Echipa SNGJ Dicasterial

Afliat Federația PUBLISIND

Membru Blocul Național Sindical – BNS


1 comentariu

Ilie Mioara · 22 septembrie 2019 la 7:38

Domnilor spuneți ca de 16 ani DE încalcă dreptul grefierilor. Se încalcă de peste 20 ani . Cred am lucrat dublu decat am fost pontata. In fiecare zi plecam spre munca la ora 6 dimineața ajungeam la 6 10 si pana la 17 18 nu plecăm din instanță. Si nu numai eu aproape toate colegele ,mai ales când erai penalist. Acum se leagă toți de pensiile noastre dar cam ei erau lângă familie noi eram la munca. Sâmbătă ,duminică nu eram lângă familie eram la Judecatoria mai ales in ultimii ani când trebuia sa si motivam hotărârile. Asa ca luptati pentru drepturile voastre ca o sa ajungeți la vârsta pensionării bolnavi si pensia nu o sa va ajungă pentru medicamente

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *