Încet, dar sigur, încep să prindă contur promisiunile făcute de ministrul Ana Birchall și în ceea ce privește categoria noastră profesională: elaborarea unui nou statut al profesiei de grefier.

Încă din anul 2016, SNGJ Dicasterial, în colaborare cu Asociația Grefierilor din România, atrăgeau atenția miniștrilor care s-au succedat la portofoliul de la Justiție că este necesară elaborarea unui nou statut al profesiei de grefier, în primul rând, raportat la modificările legislative care au avut loc, în principal, asupra codurilor de procedură, care au grevat activitatea și au adus sarcini, preponderent de natură administrativă, în sarcina grefierilor, cum este cazul redactării după model a hotărârilor judecătorești și prin intermediul cărora a avut loc o degrevare a magistraților.

Trecem repede în revistă trei miniștri:

  • Raluca Prună – care în urma unui protest de amploare în fața Ministerului Justiției, în luna octombrie 2016, a trimis în Parlament o formă mai veche a unui proiect de statut (ce-i drept, agreată de organizațiile sindicale și profesionale constituite la nivelul profesiei întrucât avea obținute o serie de avize favorabile), însă nu a mers să o și susțină;
  • Florin Iordache – care a avut timp doar pentru o întrevedere tehnică cu reprezentanții profesiei, ulterior fiind schimbat pe fondul unor proteste de stradă pe marginea unor ordonanțe controversate;
  • Tudorel Toader, profesorul universitar și doctor de la care categoria noastră profesională a avut mari așteptări întrucât se prezuma că are cunoștință despre problemele sistemului și a fost girat cu încredere de reprezentanții profesiei, însă care nu a reușit decât să obțină un aviz de la CSM care retrograda profesia la nivelul anului 2004 și avize cu observații de la MMJS și MFP, însă proiectul de statut elaborat sub conducerea sa la Ministerul Justiției promitea o oarecare reformă a categoriei profesionale (dacă nu vorbim despre faptul că existau în paralel două proiecte de statut… trimise spre avizare interministerială).

După această succesiune (dezamăgitoare pentru noi), spre finele lunii mai 2019, la conducerea Ministerului Justiției a fost, ințial interimar, ulterior numită, doamna Ana Birchall. Aceasta a a avut o serie de întâlniri de lucru cu reprezentanții profesiei cărora le-a solicitat să se comporte ca adevărați parteneri de dialog social și să dezvolte un parteneriat bazat pe încredere și susținere reciprocă în vederea rezolvării problemelor cu care se confruntă categoria noastră profesională.

Deși a fost propusă spre remaniere (motivele nu se cunosc), propunerea fiind respinsă de președintele republicii iar, în cele din urmă, pe lista noilor numiri ale Guvernului nu mai regăsim alt nume pentru Justiție, constatăm că doamna Ana Birchall rămâne la conducerea MJ, iar asta nu poate decât să ne bucure, întrucât schimbarea ministrului ar fi implicat alte discuții și alte planuri de acțiune.

Reamintim că în urma acestor întâlniri am convenit să modificăm într-o primă fază actuala formă a Statutului personalului auxiliar de specialitate și conex din instanțe și parchete, în principal sub aspectul transpunerii unor decizii ale Curții Constituționale iar, în paralel s-a promis constituirea unui grup de lucru pentru elaborarea unui nou statut al profesiei de Grefier.
ZIS ŞI FĂCUT!

Ministrul Justiției a emis Ordinul nr. 3610/C/2019, iar Direcția de Elaborare Acte Normative din cadrul Ministerului Justiției a convocat organizațiile sindicale și profesionale constituite la nivelul profesiei, precum și factorii decidenți, la o primă întrevedere, în data de 25 septembrie 2019, orele 10:00, în cadrul căreia vor fi dezbătute, în prima fază, principiile generale care vor fi implementate în noua formă a proiectului de lege privind statutul profesiei de grefier, iar, într-o a doua fază, va fi elaborat proiectul de act normativ care va reglementa statutul acestei categorii profesionale.

 

*IDentitate profesională!

Echipa SNGJ Dicasterial

Afiliat Federația PUBLISIND

Membru Blocul Național Sindical – BNS


4 comentarii

Marinela · 18 septembrie 2019 la 14:19

Ați convenit să modificați, într-o primă fază, forma actuală a Statutului, dar să nu fie ”pe genunchi”, așa cum am văzut proiectul: Un grefier care intră în sistem înainte de împlinirea vârstei de 40 de ani, nu se poate pensiona anticipat (dacă eu am 24 de ani vechime continuă în sistem, numai în funcția de grefier și vârsta de 59 de ani, trebuie să mai stau în activitate încă un an, pentru a putea beneficia de pensia de serviciu, deși este prevăzută sancțiunea privind micșorarea cuantumului pensiei cu 1 % din baza de calcul pentru fiecare an care lipsește din vechimea în specialitate integrală).
În sens contrar, cei care intră în sistem după împlinirea vârstei de 40 de ani, se pot pensiona anticipat, având o vechime cuprinsă între 20 și 25 de ani de ani, (un grefier care are 20 de ani vechime continuă în sistem și vârsta de 60 de ani, se poate pensiona anticipat, în acest caz, cuantumul pensiei fiind micșorat cu 1 % din baza de calcul pentru fiecare an care lipsește din vechimea în specialitate integrală)
Se creează astfel, o discriminare crasă între cele două categorii, pe criterii de vârstă.

    Editor · 21 septembrie 2019 la 22:42

    nu este nicio discriminare, întrucât dvs. aveți două posibilități să vă pensionați, cu 25 ani în specialitate fără limită de vârstă și la împlinirea vârstei de 60 de ani cu penalizare (dacă nu ați fi avut 25 ani în specialitate), în schimb, un grefier care intră în sistem după 40 ani, trebuie să stea minim 20 de ani, până la împlinirea vârstei, iar cei care au 25 de ani în sistem se pot pensiona fără limită. și, chiar dacă cei care intră în sistem după 40 de ani se pot pensiona anticipat, vor fi penalizați cu 1% pentru fiecare an lipsă, în schimb, cei care au 25, nu.

      Marinela · 26 septembrie 2019 la 10:16

      Dumneavoastră încercați să mă convingeți că e bună această reglementare? Ceea ce îmi explicați, am înțeles și singură, citind proiectul de Statut. Ceea ce nu înțelegeți dumneavoastră este că: cei care intră în sistem înainte de împlinirea vârstei de 40 de ani, nu au posibilitatea de a se pensiona cu o vechime cuprinsă între 20-25 de ani (ar trebui să fie alegerea mea, cu asumarea faptului că voi fi penalizată pentru fiecare an ce lipsește din vechimea integrală, ci nu o condiție). Pe de altă parte, cei care intră în sistem după împlinirea vârstei de 40 de ani, au această posibilitate, ci nu obligație: ei putându-se pensiona, atât cu o vechime de minim 20 de ani (dacă doresc acest lucru), dar și cu o vechime de 25 de ani.
      Până la urmă este tot o condiționare pe criterii de vârstă. Sunt foarte mulți grefieri nemulțumiți de această variantă. Cred că important, în acest sistem, este gradul de uzură al omului, ci nu vârsta. După 24 de ani de muncă asiduă, unii navetiști, care intră în ședință săptămânal, chiar și un an, înseamnă foarte mult.

Elena · 19 septembrie 2019 la 14:13

Dacă modificați, într-o primă fază, actuala formă a Statutului personalului auxiliar de specialitate și conex din instanțe și parchete, sper ca acesta să ne permită cel puțin, nouă celor care nu mai putem rezista, pensionarea fără limită de vârstă și între 20 și 25 de ani, vechime continuă în funcție, bineînțeles cu penalizarea financiară corespunzătoare, așa cum va fi și în cazul magistraților începând cu 01.01.2020, și nu cum e prevăzut în proiect, doar celor cu 25 de ani vechime.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *